אנו חיים בעולם עסקי המשתנה בכל רגע.
לכן ישנה חשיבות מכרעת לתכנית עסקית המעודכנת בצורה דינאמית אל מול החברה והשוק.
מתי חייבים להשתמש בתכנית "עסקית דינאמית" ככלי מוביל לתכנון עסקי?
- כאשר העסק נמצא בשלבי הקמה.
- כאשר העסק עומד להתרחב והוא עומד בפני שינויים.
- לצורך הערכת שווי חברה, לקראת הכנסת משקיע או מכירתה.
- לצורך גיוסי הון זר לחברה מבנקים או גופים חוץ בנקאים.
למה תכנית עסקית כל כך חשובה?
בישראל, כל שנה נפתחים כ - 49 אלף עסקים לעומת 44 אלף שנסגרים.
וזאת על פי נתוני בי די איי - כלומר 90 אחוזים מהעסקים שהוקמו קרסו.
ומה קורה בשנה השנייה, השלישית והרביעית? ובכן זהו נתון מדאיג ביותר. עסקים שעובדים על פי תכנית עסקית מעודכנת, מורידים משמעותית את הסיכויים לקרוס!
בנוסף, קיימים לעסק הקורס השלכות במעגלים רבים: עובדים מפוטרים, הבעלים מפסידים כספים רבים ובמידה והעסק ממונף, הם אף צפויים לתביעות משפטיות של הבנקים ושל הספקים ובסופו של דבר עלולים להיכנס להליך של פשיטת רגל.
הספקים שהעניקו לעסק אשראי, נשארים עם חוב גדול שלא ניתן לפרוע אותו. גם מצבם הכלכלי מתערער, יוצרו קשיים כלכליים, פיטורי עובדים ועוד.
בניהול עסקים אין "יהיה בסדר".
הסיכויים של חברה חדשה או חברה מתרחבת לקרוס הם גבוהים משמעותית ללא עריכת תכנית עסקית. השיטה הישראלית לדילוג על הליך התכנון
עלולה להרוס לכם את החיים בסיכוי של 90 אחוזים.
אם אלו הנתונים, אז אתם עדיין נחפזים להקים עסקים ללא תכנון עסקי?
מהי התוכנית העסקית?
התוכנית היא מודל ניתוח והדמיה לעתיד העסקי של החברה, בו יכללו נתונים תפעולים, שיווקיים, פיננסים, אסטרטגיות וטקטיקות, שכל יזם, משקיע, או בעל חברה לא יעשה צעד אחד משמעותי בלעדיה.
דוגמה פשוטה מהחיים:
עסק רוכש מכונה לקו ייצור חדש ב 1 מיליון ₪. העסק מבקש מהבנק מימון של 600 אלף ₪ בהלוואה ל 60 חודשים ומשקיע כ 400 אלף ₪ בהון עצמי.
על מנת לפתוח פס ייצור חדש אלו נתונים צפויים להשתנות לנו במודל?
- ראשית אם יש קו ייצור ומכירות חדש, מומלץ להגדירו בתוכנית העסקית כמרכז רווח.
- סוגיית כ"א.
יש לקלוט עובדים לפס הייצור-השפעה על גידול בהוצאות כ"א והשלכה תזרימית לעסק.
- סוגיית תזרים מזומנים.
יכול להיות שנאלץ להגדיל מסגרות בבנק כדי לממן את הפערים בהון החוזר (הפרש חוב לקוחות לחוב ספקים) ז"א השפעה שלילית וגידול במינוף החברה במאזן גוררת השפעה על הוצאות המימון של העסק.
- סוגיית ההחזרים חודשיים.
החזרי ההלוואה של 600 אלף ₪ וכמובן על הוצאות המימון בגין ההלוואה וכמובן תשקף לרעה את גידול המינוף הבנקאי של החברה
ואלו רק עיקרי השינויים המיידים.
אז ברור שלפני מהלך כזה ,יש לבצע שינוי בתכנית העסקית בהנחה שנבדקו האספקטים השיווקיים, התפעולים, ובניית והטמעת האסטרטגיה העסקית, בגין הכנסת קו מוצרים חדש, כמובן שיהיו הוצאות נוספות של פרסום וחדירה לשוק שישפיעו גם הם על דוח רווח והפסד הצפוי, וגם על דוח תזרים המזומנים.
לסיכום: אתם לא צריכים להיות כלכלנים מבריקים על מנת לנתח את כל האספקטים אבל אתם חייבים יועץ עסקי כלכלי לצידכם.
סיכון אל מול סיכוי.
אתם מנהלי העסק אבל חובה על מנהל הכספים או הכלכלן המלווה לעדכן את התוכנית העסקית בגין פתיחת קו המוצרים החדש ולנתח עבורכם, מה עומד להשתנות בחברה מבחינה פיננסית.
מכאן ההנהלה תקיש את השינוי בסיכון מול הסיכוי של מהלך כזה וזוהי הסיבה שאתם בעלי החברות חייבים לפני ביצוע הליך משמעותי לעדכן את המודל, ולהבין היטב את המשמעויות.
אני מקווה שהדוגמה הפשוטה הזאת ממחישה לכם מדוע יש צורך בעדכון התוכנית העסקית לפני קבלת החלטה על ביצוע מהלך חשוב בחברה
לפגישת ייעוץ, צרו עמי קשר:
אילן גדריך-כלכלן MBA
טלפון 052-2443515
Opmerkingen